Veilig omgaan met wachtwoorden binnen jouw notariskantoor
Blog

Veilig omgaan met wachtwoorden binnen jouw notariskantoor

Steeds meer organisaties krijgen te maken met cybercriminaliteit. Ook notariskantoren worden belaagd, waarbij het risico van datalekken groot is. Eén van de maatregelen die je kunt treffen is het veilig omgaan met wachtwoorden. Welke stappen je kunt zetten om alle (online) accounts dicht te timmeren? Lees gauw verder…

Allereerst: het blijft een hardnekkig misverstand dat vooral grote ondernemingen doelwit zouden zijn van cybercrime. Want juist de kleinere organisaties vormen een makkelijk én interessant doelwit. Zij hebben namelijk vaak onvoldoende middelen, expertise en/of toegang tot kennis om dreigingen te onderkennen en zich op de juiste manier te beschermen.

Technische beveiliging

Uiteraard begint het afwenden van een cyberaanval bij de basis: een steengoede technische beveiliging van je digitale kantoor. Het goed omgaan met wachtwoorden is een cruciaal onderdeel van die beveiliging. In deze whitepaper geven je nog meer technische tips om cybercrime tegen te gaan.

Stap 1 – Gebruik alleen betrouwbare wachtwoorden

Een wachtwoord dient lastig te raden te zijn. Ook de lengte van het wachtwoord is hierin cruciaal. “Fhiudn83y4#20kuifdFl!”, zou zo’n wachtwoord kunnen zijn maar dit is natuurlijk lastig te onthouden. Kies daarom een wachtzin in plaats van een wachtwoord. En dwing daarnaast ook minimaal elk kwartaal een wachtwoordwijziging af.

Stap 2 – Implementeer tweefactorauthenticatie

Authenticatie in twee stappen is een extra beveiligingslaag die je kunt inzetten voor het inloggen in belangrijke accounts. De identiteit van de gebruiker wordt vastgesteld door middel van twee factoren. Het digitale slot wordt niet met één sleutel, maar met twee sleutels geopend. In de praktijk betekent dit dat naast het invoeren van een gebruikersnaam en wachtwoord er nog een tweede factor nodig is. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door een code die per sms wordt gestuurd of door gezichtsherkenning.

Stap 3 – Zet een password manager in

Je kan de verschillende wachtwoorden ouderwets met pen en papier bijhouden in een kladblokje. Informatie op papier is natuurlijk lastig te hacken. Maar zo’n kladblokje kan kwijtraken. Met de inzet van een password manager kan je alle verschillende wachtwoorden – we hebben er gemiddeld 25 – veilig (versleuteld) bewaren. Dit soort programma’s zijn vaak beschikbaar als app voor een tablet of smartphone en als webapplicatie. Let wel: om in een wachtwoordmanagers-account te komen, heb je ook een wachtwoord nodig. Het hoofdwachtwoord dient daarom écht heel veilig te zijn én dien je zelf te onthouden. Voorbeelden van password managers zijn: LastPass, 1Password, Dashlane en Bitwarden.

Met alleen techniek red je het niet!

Nalatig personeel kan een veel voorkomende oorzaak zijn van datalekken binnen een kantoor. Daarom is het organiseren van betrokkenheid een essentieel onderdeel bij een goede cyberbeveiliging. Hoe je dit organiseert, lees je in dit document.