Data gedreven werken? Daarom zou je het binnen een notariaat moeten doen!
Blog

Data gedreven werken? Daarom zou je het binnen een notariaat moeten doen!

De term data-driven, oftewel data gedreven werken is niet meer weg te denken uit de moderne bedrijfsvoering en ook niet binnen het notariaat. Doordat ons leven, en dat van de cliënten, zich steeds meer online afspeelt worden er gigantische hoeveelheden data gegenereerd. Maar wat is data gedreven werken precies? Waarom zou je dit als notaris moeten doen? Je leest het in deze blog.

Wanneer je data gedreven werkt, baseer je je beslissingen op data in plaats van op je intuïtie. Dat klinkt logisch. Maar zou data gedreven werken door de gehele organisatie en strategie verweven moeten zijn? En hoe breng je het in de praktijk?

De voordelen van data gedreven werken binnen het notariaat

De laatste jaren is de hoeveelheid digitale data binnen notariaten enorm toegenomen. Als notaris ben je waarschijnlijk steeds meer bewust van de voordelen die data met zich meebrengen en zou je idealiter veel van je beslissingen hierop baseren.

  • Je kan de processen verbeteren en automatiseren
  • Met meer inzicht maak je betere beslissingen
  • Je ontdekt patronen en detecteert trends
  • En misschien wel het belangrijkste voordeel: je begrijpt de behoeften van cliënten beter en kan op maat gemaakte oplossingen aanbieden
Hoe begin je met data gedreven werken?

Data gedreven werken in een notariskantoor begint met het verzamelen van de juiste gegevens. Dit kan door gebruik te maken van verschillende technologieën, zoals het geautomatiseerd verwerken van informatie uit digitale bronnen, het digitaal controleren van gegevens die door cliënten worden aangereikt, het digitaal inlezen van gescande documenten én dit alles laten verwerken in je notarissysteem.

Met deze data kun je werkprocessen verbeteren en heb je vooraf al beter zicht op de kosten en risico’s van de transactie die van je verlangd worden als notaris. Door eerdere ervaringen vast te leggen in je systeem kunnen er rapportages gemaakt worden die je kunnen adviseren welke stappen het best gezet kunnen worden in het individuele geval.

Data gedreven werken in 4 stappen

In de praktijk kan je de volgende 4 stappen doorlopen wanneer je wil beginnen met data gedreven werken.

Stap 1 – Beslis welk doel je voor ogen hebt
Wat de juiste datastrategie is voor jouw notariskantoor hangt af van je beginsituatie. Welk doel wil je met je data bereiken? En: is alle relevante data ook beschikbaar om dit doel te behalen?

Stap 2 – Maak een roadmap
Ga na welke techniek er nodig is om de data inzichtelijk te maken. Bedenk: de feiten moeten wel op de juiste manier kunnen worden geïnterpreteerd.

Stap 3 – Investeer in datavisualisatie tools
Met Microsoft Azure kan je verschillende datavisualisatie programma’s koppelen.

Stap 4 – Stel de medewerker centraal
Wanneer je data gedreven werken implementeert, is het natuurlijk belangrijk dat de medewerkers er ook succesvol mee aan de slag kunnen. Bereid ze hier goed op voor.

Zoals je merkt komt er meer bij kijken dan alleen data verzamelen. Je moet de gegevens analyseren, begrijpen en gebruiken om het in acties te kunnen omzetten. Door deze stappen te volgen, kun je écht data gedreven werken.

Wil je data gedreven aan de slag? Maak kennis met Qu-Notary Registergoed

Qu-Notary Registergoed is een compleet nieuwe workflow voor de behandeling van registergoeddossiers. Alle informatie die het registergoed dossier nodig heeft, kan met Qu-Notary Registergoed automatisch verwerkt worden inclusief de taken en checks.

De extra informatie die je van de cliënt nodig hebt, kan je virtuele assistente Quarine voor je ophalen. Met alle opgehaalde en gecontroleerde data is Qu-Notary Registergoed de ideale basis voor automatische aktenproductie.

Meer weten? Neem contact met ons op of lees onze productpaper!