Checklist gedeeltelijk terug naar kantoor doe je zo!
Blog

Checklist gedeeltelijk terug naar kantoor doe je zo!

We gaan weer terug naar kantoor. En naast dat dit veel gezelligheid met zich meebrengt, is het ook belangrijk om stil te staan bij de nieuwe hybride werkvorm die is ontstaan. Om deze transitie zo soepel mogelijk te laten verlopen is een goede voorbereiding nodig. In deze blog delen we daarom een handige checklist.

Praktisch gezien is hybride werken een gemengd model waarbij sommige werknemers op kantoor werken en andere personeelsleden vanuit huis werken. Wanneer je ingaat op het technische aspect, dan is hybride werken het combineren van lokale systemen met systemen in de cloud. En mocht jij je nou willen verdiepen in de techniek achter het hybride werken? Lees dan in onze whitepaper over welke essentiële voorwaarden en technische aanpassingen dit met zich meebrengt…

Dan nu naar de praktijk voor de werknemer: als je hem of haar prettig wil laten werken, zowel op kantoor als thuis, dan zijn er drie fases waar je doorheen kan lopen.

Check 1 – Kijk Terug Naar De Afgelopen Periode Waarin We Voornamelijk Thuiswerkten

Wat kunnen we meenemen uit deze periode? Wat heb je gemist en wat juist niet? Waar kijken we tegenop in de komende tijd? Bespreek dit soort vragen met de medewerkers en kijk terug op de samenwerking binnen het team. Creëer een terug naar kantoor-plan waar iedereen zich in grote lijnen in herkent.

Check 2 – Bepaal Welke Rol Het Kantoor Zou Moeten Invullen

Hoe werkt jouw notariskantoor en hoe werken jouw medewerkers? Een goede werkplek sluit aan op al die activiteiten. Dus naast dat het kantoor een ontmoetingsplek is voor de notaris en zijn of haar klanten, zal ook nagedacht moeten worden over plekken waar men geconcentreerd kan werken en plekken die zich lenen om te socializen. Denk ook aan een werkrooster: wie werkt waar en wanneer?

Check 3 – Als Je Thuiswerken Wil Behouden, Blijf Dit Dan Stimuleren!

Mensen zijn gewoontedieren, dus als we langzaamaan weer naar kantoor gaan, kan het erin sluipen dat de verhouding met het thuiswerken stagneert. Wil jij op vierkante meters besparen en het thuiswerken stimuleren? Zorg dan dat bij iedere medewerker de basis van een goede thuiswerkplek in orde is. Denk aan het faciliteren van een in hoogte verstelbaar bureau en een goede bureaustoel. Bespreek bijvoorbeeld of er voldoende (dag)licht is en of er geen sprake is van afleiding.

En als laatste tip: geef medewerkers het gevoel dat ze onderdeel uitmaken van de organisatie. Sta stil bij wat jouw medewerkers drijft en waardeer wat hen bijzonder maakt!