Hack op Cloud Managed IT
Het IT-platform van Managed IT is getroffen door een hack aanval op 16 april jl.. Met behulp van security specialist Northwave heeft Managed IT met man en macht gewerkt om voor al haar klanten zo snel mogelijk technisch een functionerend systeem op te leveren. Voor de notariskantoren die op het Managed IT platform werken, zijn vanaf woensdag 21 april de systemen weer opengesteld. (Persverklaring Managed IT).
Welke impact heeft dit voor de notarissen en Quantaris gehad?
Notarissen met een ander oplossing dan de Cloud van Managed IT
Na vaststond dat de hack geplaatst was, hebben wij meteen een analyse gemaakt welke gevolgen dit zou kunnen hebben voor onze notariële dienstverlening. Wij hebben direct besloten om in het weekend een nieuwe server op te bouwen om alle bevragingen en integraties in de lucht te krijgen voor alle klanten. Op zondagavond stond de nieuwe integratieserver al geactiveerd om alle kantoren te ondersteunen. De kantoren hebben weinig tot beperkte overlast gehad van de hack aanval.
Notarissen met de Cloud oplossing Managed IT
In het zelfde weekend zijn alle communicatieprocessen opgepakt om de crisis in kaart te brengen en onder controle te krijgen. Door de hack aanval heeft Managed IT noodgedwongen de servers van het platform moeten uitzetten. De KNB heeft ook, om mogelijke verspreiding van de hack te voorkomen, uit voorzorg de certificaten en wachtwoorden laten vervangen. Alle klanten van Quantaris die op het platform van Managed IT werken zijn gebeld door de relatiebeheerders. Samen met het crisisteam heeft Quantaris de processtappen in kaart gebracht wat er moet gebeuren om de systemen bij de getroffen klanten weer in de lucht te krijgen. Met alle kennis en inzet heeft Quantaris assistentie aan Managed IT verleend om ervoor te zorgen dat alle klanten zo snel als mogelijk weer met de Quantaris software aan de slag konden gaan. Onder regie van de KNB zijn ook alle certificaten en wachtwoorden opnieuw in de software ingebracht.
Status Cloud oplossing Managed IT
Op dit moment kunnen alle kantoren weer werken op de kantoorlocaties. Er wordt hard gewerkt door Managed IT om zaken als thuiswerken, ID scanning, klantportalen en andere applicaties zo spoedig mogelijk weer beschikbaar te krijgen.
Toekomst
Quantaris kan zich voorstellen dat u in een persoonlijk gesprek met ons uw gevoelens en gedachten wilt delen. Wij horen graag van u wat u van de hack vond en hoe wij daar als Quantaris op hebben geacteerd. Onze relatiebeheerders zullen met de kantoren die getroffen zijn vanaf komende woensdag telefonisch contact opnemen.
Indien u niet direct getroffen bent, maar meer wil weten over de hack, laat het ons weten en mail uw vraag naar relatiebeheer@quantaris.nl. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact op.